יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

הקשר בין הגוף ליכולת הקשב והריכוז


את רעות ברקו ניניו פגשתי כדי להכיר את שיטת ורדי.
אז לפני הכל מהי שיטת ורדי?
שיטת ורדי מתבססת על הקשר בין תפקודי המוח לתפקודי הגוף.
המוח שלנו שולח מסרים בעזרת מערכת העצבים, המשפיעים על תנועות הגוף
(מערכות הקואורדינציה) והוא גם מקבל מסרים מהגוף, המשפיעים על תפקודיו
– יכולות קריאה וכתיבה, קשב וריכוז, התמצאות במרחב ועוד. 
במידה וקשרים בין המוח והגוף התפתחו באופן חלקי או לקוי,
נוצרים קשיים מוטוריים, לקויות למידה, בעיות תפקודיות ועוד.
שיפור הקואורדינציה מביא לשיפור בריכוז, לשיפור היכולת לעשות מספר דברים
במקביל (פיצול קשב), לשיפור לקויות למידה, יכולות הקריאה והכתיבה,
לימוד שפות ומתמטיקה, לשכלול מיומנות ארגון המידע ושליפתו,
לשכלול כושר ההתמצאות במרחב ועוד.

בפגישתי עם רעות גיליתי עולם ומלואו שמתכתב נהדר עם תרגול יוגה,
נשימות ותרגילי מוח שאני מלמדת בשיעורי.  
רעות שלחה לי מאמר מעניין ומאיר עיניים שיכול ללמד אתכם כמה דברים
שלא ידעתם בנושא קשב וריכוז - הנה הוא כאן:

הילדים המקסימים חזרו למסגרת הלימודים, וכעת יכנסו לישורת ארוכה של למידה עד לחופשה הבאה ולכן, התקופה הקרובה היא הזדמנות מצויינת לאתר קשיים ולטפל בהם.
לאחרונה נראה שהמושג הפרעת קשב וריכוז, נשמע יותר ויותר.
האם ייתכן שקושי שנראה קוגנטיבי הוא בכלל מוטורי?
כדי שתתבצע למידה, על התלמיד לבצע 4 פעולות מוטוריות שונות: (הפרדות)
1.      נשימה אוטומטית.
2.      פעילות קוגנטיבית- הקשבה למורה- עיבוד החומר הנלמד.
3.      פעילות גרפומוטורית- כתיבה/ ציור.
4.      התמודדות עם הסחות דעת סביבתיות.
כאשר הגוף שלנו אינו מסוגל לעשות ריבוי פעולות מוטוריות, אוטומטית נוותר על אחת ההפרדות, לא תאמינו כמה מאיתנו מוותרים על הנשימה, זה קורה גם בבית הספר- התלמיד עלול לעצור את נשימתו וכשיחסר חמצן בגוף המוח ידרוש מבית החזה ומקנה הנשימה להיפתח על מנת שיכנס חמצן לגוף.
המורה תוכל לזהות שהתלמיד מטה את ראשו למעלה, מסתובב לאחור, ובמקרים קיצוניים התלמיד עשוי אפילו לעמוד.
במקרים אחרים, התלמיד יוותר על פעולה אחרת- כועסים עליו שהוא לא כותב בכיתה? ייתכן והגוף שלו וויתר על הכתיבה כדי להישאר בקשב.
כמו כן, אחת התופעות השכיחות היא הפסקת ההקשבה למורה- אין זה אומר שהחומר שהיא מלמדת אינו מעניין, אין זה אומר שהיא מורה לא מספיק טובה, הגוף של תלמידים רבים אינו מסוגל להתמודד עם 4 פעולות מוטוריות שונות ולכן הם מוותרים על פעולת ההקשבה.
כיצד תדעו לזהות האם הילד שלכם מתקשה ביכולת ההפרדות?
·         בזמן הכנת שיעורי בית, כשהוא כותב תשובות ארוכות, תוכלו לבדוק האם בסוף כל שורה הוא לוקח הרבה אויר- זה אומר שכל השורה הוא לא נשם, והוא נושם רק בהפסקות בין שורה לשורה.
·         בזמן הכנת שיעורים, האם כל תזוזה בבית מוציאה אותו מריכוז?
·          בדקו עם המחנכת האם היא מרגישה שהתנועות שלו בכיתה אינן רצוניות.
כיצד ניתן לפתור את הקושי:
·         כדי לאמן את הגוף לבצע הפרדות הכניסו תנועה לחייכם.
·         חוגי ספורט מגוונים עובדים על יכולת ההפרדות המוטוריות, בינהם: אומנויות לחימה, ריקוד, טניס ומשחקי כדור נוספים.
·         פעילות יוגה- בסיס היוגה הוא בנשימה המעגלית- היכלות לנשום באופן סדיר ולא לעצור את הנשימה גם תוך כדי תנועה- תוכלו לתרגל יוגה ולאמן כל איבר בגוף להיות במנח אחר ועדיין לנשום.
·         תרגיל הפרדה באמצעות גרפו-מוטוריקה: בקשו מהילד לצייר עיגול ולחזור עליו מספר פעמים, בעוד היד השניה מתופפת על השולחן- ככל שהילד מתרגל ומצליח, ניתן להוסיף רמות קושי- לדוגמא: לשאול אותו שאלות תוך כדי וכו'..
·         במקרים בהם הקושי מפריע לשגרת החיים/ הלימודים כדאי לטפל באופן פרטני.
במאמר זה הבאתי כדוגמא את אחת ממערכות הקואורדינציה העשויה לגרום להפרעת קשב וריכוז, כמובן שישנן סיבות רבות נוספות בינהן: קושי מוטורי הקשור למערכת ההצלבה וזרימת המידע בין האונה הימנית לשמאלית, קושי בוויסות חושי שגורם להפרעת קשב וריכוז, קושי מוטורי הקשור במודעות הגוף וכמובן שהפרעת הקשב והריכוז יכולה להיות רגשית או קוגנטיבית.

הכותבת  - רעות ברקו ניניו היא מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי
לפרטים נוספים - טלפון: 052-8364706  www.reutberko.com
בקרו אותי בפייסבוק: רעות ברקו ניניו- שיטת ורדי

מקווה שנהניתם ולמדתם משהו חדש..
סיבל

 
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה